pondělí 1. září 2014

Historická zavazadla: Hudsonský ranec - Historical baggage: Hudson Bay pack



      Dnes si povíme asi o jednom z nejstarších zavazadel vůbec. Hudsonský ranec dostal svůj název podle obchodních dek společnosti Hudson's Bay Company, z nichž se měl během kolonizace Ameriky vázat. Tento název ovšem vznikl až mnohem později a je poměrně zavádějícím a romantizujícím odkazem na staré pionýry. Jak již bylo řečeno, jedná se velmi starý způsob přepravy materiálu, a na malbách a kresbách se objevuje již v dobách, kdy o Americe, natož o společnosti Hudson's Bay Compan,y nikdo nikdy neslyšel. Ovšem v zájmu zachování tradice budeme tomuto způsobu  také říkat hudsonský ranec, aby nedošlo ke zbytečným nedorozumněním.



       Jeho příprava je celkem jednoduchá. Stačí pouze deku standardní velikosti přeložit na půlku a doprostřed uložit přepravovaný materiál. Potom úhlopříčně zabalit cípy. Při skládání materiálu a balení do cípů buďte pečliví. Čím lépe materiál zabalíte, tím lépe se vám ponese a spíš zamezíte samovolnému povolování rance a vyhnete se tím i nebezpečí vytracení přepravovaných věcí.


      Nyní stačí volné cípy přehnout a svázat k sobě. Pokud budete hudsonský ranec vázat z něčeho jiného než z deky, například většího šátku, pláště , nebo třeba i náhradní košile, pravděpodobně se vám podaří svázat konce přímo k sobě bez problémů. U deky je potřeba konce svázat kouskem provazu. Aby během přepravy konce po sobě neklouzaly a nedošlo k rozvázání, je dobré je svázat přes dřevěný špalíček, nebo kolem oblázku. Možné je i cípy sešpendlit plášťovou sponou.


      Nevýhodou tohoto způsobu přepravy je, že během pochodu může docházet k rozbalování rance, především, když v něm ponesete nějaký těžký předmět. Je tedy nutné ho čas od času zkontrolovat, abyste nic nevytrousili. Navíc, když zastavíte na noc a dekou se chcete přikrýt, musíte všechen přepravovaný materiál někde uložit a hrozí tak větší nebezpečí jeho ztráty. Ovšem je to skvělý nouzový způsob přepravy, nebo pokud potřebujete na rychlo opustit tábořiště s minimálním vybavením. Jeho nošení je celkem pohodlné a velmy variabilní, můžete střídat jak ramena, tak je možné nést břemeno i na břiše v kombinaci s jiným zavazadlem na zádech, nebo třeba i kolem pasu.


Edward Smith
Hraničář
&
H' Ænnah Smith

3 komentáře:

  1. To vypadá opravdu skvěle. Já ale chodím většinou na několikadenní tůry a z tohoto "batohu" by mi asi po pár kilometrech odumřely záda... :D Já si musím dávat velký pozor na výběr batohu, protože mám se zády problém a při nošení něčeho bez opory mě hned začnou bolet. Také mám ráda, když má zavazadlo více postranních kapes, kam můžu dát věci, které při chůzi často potřebuji.

    OdpovědětVymazat
  2. No to je dobré retro. Ale každopádně to je stylové. Letos se chystáme na turistiku do Švýcarska a upřímně si to s takovým batohem moc nedovedu představit. Myslím, že by mě po pár kilometrech šíleně bolela záda :D. Ale už se moc těším, pořídil jsem si na Alze i dron, na který jsem využil slevový kupón, tak jsem zvědavý, jaké z toho vyčaruji záběry :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Podobný hudsonský ranec jsem vázal synátorovi, když jsme se chystali na jaře na noční výšlap hory Sněžky :-) Za každou cenu po mně chtěl něco takového vyrobit, tak jsem mu samozřejmě vyšel vstříc. Já měl naštěstí moderní outdoorový batoh z https://www.protrek.cz/, takže jsem většinu potřebných věcí mohl nosit já a syn byl naprosto spokojený ;-)

    OdpovědětVymazat